werken als paardenknecht - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Nias Buisman - WaarBenJij.nu werken als paardenknecht - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Nias Buisman - WaarBenJij.nu

werken als paardenknecht

Door: nias

Blijf op de hoogte en volg Nias

19 Februari 2007 | Argentinië, Buenos Aires

Sorry dat ik zo lang weg ben geweest.

Maar hier ben ik dan weer.
Het is nu 14:30. Het is maandagmiddag. Ik zit op het officina van Rafa de man van de estancia waar ik de komende maanden ga verblijven. Ik drink nu maté met Tómas, mijn nieuwe vriend.

Gisteren ben ik aangekomen. Het is hier fantastisch. Zo gigantische grote vlaktes heb ik nog nooit gezien. Friesland is niks vergeleken met dit hier. Vanmorgen ben ik wakker geworden in mijn nieuwe eigen slaapkamer. Rafa riep me en ik ben gelijk met een twee mannen meegegaan naar een stuk land waar we caballos moesten voeren. Met een grote pickup truk brachten we de paarden graan.

Daarna moesten we grote kudde bijelkaar drijven. 5 nieuwe paarden werden gezadeld. Een van de paarden, se llama tostada (zij heet sandwich), is voor mij. Ik heb na een dag al mijn eigen paard. het is een niet al te groot paard. Erg mooi bruin, tussen licht en donkerbruin. helemaal egaal en glad. met korte haren.
Haar manen zijn kort geknipt, in de vorm van een lange tomahawk.
Ik heb er net drie uur opgereden. Wauw wat is ze snel. als je haar aanspoort dan schiet ze weg. Van 0 tot 50 in een flits. Ik heb gisteren geleerd om met een hand te rijden. Je hebt twee teugels in je hand, en je beweegt je hand van links naar rechts om te sturen. Met mijn rechter hand doe ik niks, Af en toe takken weg houden of me stevig vast houden als ze schrikt.
Vanochtend schrok het paard van een stuk alluminium. Het springt dan een meter naar rechts en gaat even op twee poten staan. Gelukkig heb ik veel gevoetbald en zijn mijn benen zo sterk dat ik met mijn knien me om mijn cilla (zadel) kan klemmen.
Het is wel kicken.

Ik geloof dat het land inderdaad de lengte heeft van half friesland. Het huis heeft een tuin even groot als vijf a zes voetbalvelden. met een stuk of drie uitgangen, je moet afstappen van het paard om het hek open te doen. Straks ga ik kijken naar Rafa en Tómas met hun medewerkers die een wedstrijd Polo gaan spelen tegen een andere groep spelers.
Ze hebben hun eigen polo veld. Vier voetbalvelden groot, met je paard overkruis je het in galop in vijftien a twintig seconden. dan voel je de wind door je haren schieten.

We hebben net gegegeten, en gaan zo terug naar de estancia. Met de auto van Rafa rijden we zo´n 200 honderd kilometer per dag, 140 op de teller. Afstanden worden hierdoor een stuk kleiner.
Het zijn echte gauchos hier. Alles draait hier om paarden. Dat zijn hun grootste liefdes in hun leven. Het is hun leven. Rafa zij me dat ik er van ga houden.
Ik heb eergisteren mijn eigen bota´s (laarzen) gekocht. Het zijn de mooiste schoenen die ik ooit gekocht heb, ook de duurst ooit. Maar met deze laarzen kan ik twintig jaar doen. Even lang als een nieuw rieten dak op onze boerderij thuis. Mijn laarzen hebben de kleur van mijn paard. Ze zijn van een erg dik soort leer, tot aan mijn knie. Met een rits aan de voorkant.
Ik kan er geen foto van laten zien want hier is geen usb verbinding geloof ik. Komt nog wel eens.

Straks ga ik met een groep mensen vaca´s (koeien) verplaatsen.

Nias

  • 19 Februari 2007 - 18:25

    Nias:

    Leuk bericht, schrijf je nog eens wat.


    ......Zal ik doen. Adios

  • 20 Februari 2007 - 12:45

    Pappa :

    Lieve Nias,
    Ik zit nu met mamma op dinsdag je bericht te lezen op de computer. Je laarzen zien er op de foto erg mooi uit. Gisteren is GW hier geweest, hij werkt nu met Frans op Lauwersoog, stage. Ze mogen veel alleen doen.

  • 25 Februari 2007 - 16:20

    Ebbb:

    geweldig!!!

  • 27 Februari 2007 - 13:35

    Josje:

    Hoi Nias,

    Vanochtend zijn Arjaan en Sacha met mij meegereden naar Groningen. Arjaan gaf me de info over deze site. Wat geweldig dat je het zo naar je zin hebt. Wat een totaal ander leven dan je hier gewend bent. Het moet ook een gevoel van vrijheid geven zo op je eigen paard over de vlakte te galopperen!!
    Zo te horen berijden jullie de paarden op Western style: diep in het zadel en teugels in een hand. Je kunt het dan lekker lang volhouden. Nog geen last van zadelpijn? Je wordt vast binnen de kortste keren en echte gaucho.

    Hartelijke groet,
    Josje (en natuurlijk ook vanJos en Nina)

  • 27 Februari 2007 - 19:24

    Charlotte:

    Je moeder krijgt een rolberoerte als ze hoort dat je zulke dure laarzen hebt gekocht! Je gaat toch geen géld uitgeven aan paardrijlaarzen. Maar ja, zelfs haar kleine Nias wordt groot... Morgen gaan Sjoerd, Julia en ik kijken of ze het in de Friese regen wel een beetje redden zonder jou. Knuffel Sandwich en ik zal je van tijd tot tijd volgen op de mail.
    Zoen,
    Charlotte

  • 27 Februari 2007 - 19:24

    Charlotte:

    Je moeder krijgt een rolberoerte als ze hoort dat je zulke dure laarzen hebt gekocht! Je gaat toch geen géld uitgeven aan paardrijlaarzen. Maar ja, zelfs haar kleine Nias wordt groot... Morgen gaan Sjoerd, Julia en ik kijken of ze het in de Friese regen wel een beetje redden zonder jou. Knuffel Sandwich en ik zal je van tijd tot tijd volgen op de mail.
    Zoen,
    Charlotte

  • 02 Maart 2007 - 16:51

    Mamma:

    we wachten met smart op je volgende bericht

  • 04 Maart 2007 - 17:59

    Sacha:

    Laat je alsjeblieft weer even wat van je horen?
    Kus Sacha

  • 04 Maart 2007 - 19:11

    Jair:

    Lieve Nias

    Ben je al erg veranderd?
    Ik weet nog hoe je er uit zag toen je, nu al weer bijna 6 weken, vertrok uit niasjair - grapje-.

    Kus Jair

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nias

Ik ga voor een half jaar wonen en reizen in Argentinie. Ik ga werken op een grote boerderij met veel koeien.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 7835

Voorgaande reizen:

26 Januari 2007 - 15 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: